Jump to content


Photo

Boeing 707 crashes in Iran


  • You cannot start a new topic
  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 PR-FHI

PR-FHI
  • Usuários
  • 5,604 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sao Jose do Rio Preto
  • Cidade/UF/País:Brasil
  • Data de Nascimento:12/04/1994

Posted 14 de January de 2019 - 08:09

Crash: Saha B703 at Fath on Jan 14th 2019, landed at wrong airport

By Simon Hradecky, created Monday, Jan 14th 2019 07:52Z, last updated Monday, Jan 14th 2019 08:50Z

A Saha Airlines Boeing 707-300 freighter, registration EP-CPP performing a freight flight from Bishkek (Kyrgyzstan) to Karaj (Iran) with 16 crew and a cargo of meat, was on approach to Karaj's Payam Airport's runway 30 (length 3660 meters/12,000 feet) when the crew descended towards and landed on Fath's airport 31L (length 1000 meters/3300 feet), overran the runway, broke through an airport perimeter wall, crashed into houses past the end of the runway and burst into flames at about 08:30L (03:00Z). So far one survivor (the flight engineer) and 16 bodies have been recovered. A number of houses were damaged.

Emergency services reported 16 bodies (15 male, 1 female) have been recovered so far. One survivor was taken to a hospital.

Another aircraft had confused the same airports but gone around in time, see Incident: Taban MD88 at Karaj on Nov 16th 2018, went around from very low height at wrong airport.

Iran's Air Force confirmed the aircraft belonged to Saha Airlines. The only survivor recovered so far was the flight engineer on board of the aircraft.

 

 

saha_b703_ep-cpp_faht_190114_2.jpg

 

saha_b703_ep-cpp_faht_190114_1.jpg

 

http://avherald.com/...=4c2d9613&opt=0



#2 Schonarth

Schonarth
  • Usuários
  • 1,162 posts
  • Gender:Male
  • Cidade/UF/País:BSB/JOI
  • Data de Nascimento:03/10/1986

Posted 14 de January de 2019 - 08:34

O avião que mais caiu na história se não me engano (tanto em números totais como proporcionalmente).

Mas o mais incrível é saber que o 707 segue em operação como cargueiro.

PS: sou fã do modelo e meu sonho era voar nele. Até a foto aí do avatar é de um motor dele.

Edited by Schonarth, 14 de January de 2019 - 08:35 .

  • boeingboeing likes this

#3 diasfly

diasfly
  • Usuários
  • 511 posts
  • Cidade/UF/País:BH/MG/BR
  • Data de Nascimento:26/07/1994

Posted 14 de January de 2019 - 12:19

Eita, confundir uma pista de 3,6 km com uma de 1 km é pesado. Dá pra considerar que as duas pistas estão praticamente no mesmo eixo e a apenas 10 km uma da outra, mas por tamanho, é tipo confundir a pista de Confins com a do Carlos Prates.

Olhando pelo gmaps, dá pra ver que a pista errada tem 6 faixas indicativas de largura na cabeceira, enquanto a pista certa tem 12 faixas.

 

A ilusão que pistas estreitas e curtas causam, que passa a sensação de que a aeronave ainda esta muito alta na aproximação, pode ter algo a ver com a demora na reação. Por acreditar que ainda estava alto em relação à pista, talvez o piloto só tenha percebido o erro depois de plantar o avião no chão, antes de fazer o flare, esse impacto pode inclusive ter eliminado a possibilidade de arremetida.

 

Mas tambem precisa de ser dito que esses dois aeroportos são MUITO conflitantes, não sei como é a carta de aproximação do aeroporto de Payam,. mas deve (ou deveria) haver uma observação em letras garrafais alertando sobre o risco de desorientação provocado pelo outro aeroporto.


  • emmerich likes this