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Brasil tem menor expansão no transporte aéreo entre grandes economias


AF085

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Brasil tem menor expansão no transporte aéreo entre grandes economias

 

Por Assis Moreira e João José Oliveira | Valor

GENEBRA E SÃO PAULO - O transporte aéreo no Brasil registrou o menor crescimento entre as grandes economias no ano passado, com apenas 0,8% de expansão comparado a 2012, diz a Associação Internacional do Transporte Aéreo (Iata) ao fazer o balanço do ano.

O recuo no Brasil é ainda mais significativo quando se considera que globalmente o mercado de transporte aéreo teve a sua maior taxa média de expansão nos últimos 30 anos, ganhando 5,2% ante 2012.

Para a Iata, está claro que esforços do governo para estimular a economia “tiveram poucos frutos”. No entanto, a redução da capacidade de 3,3% pelas empresas aéreas no país fez a média de ocupação dos voos ficar em 76,3%, bem acima dos 71,8% de 2012.

Em dezembro, o movimento de passageiros nos voos domésticos no Brasil caiu 1,8% comparado a novembro, também o maior percentual de queda entre os grandes mercados. Mas houve aumento de 4,2% em dezembro quando comparado ao mesmo mês de 2012.

Nos voos internacionais, as companhias na América Latina registraram crescimento de 8%, ligeiramente abaixo dos 8,4% de 2012. A expansão reflete, segundo a Iata, forte desempenho de economias como a da Colombia, Peru e Chile, além de expansão das atividades comerciais.

Nos voos domésticos, o crescimento global foi de 4,9% em 2013, com a China e a Rússia registrando aumento recorde no tráfego de passageiros. Na China, a alta foi de 11,7%, ligeiramente menor do que em 2012. E na Rússia foi de 9,6%.

Em contrapartida, no Brasil e na Índia, o crescimento do número de passageiros nos voos domésticos foi bem menor, de 0,8% e 4%, respectivamente, com os dois países atingidos pela contínua fraqueza econômica que baixou a demanda no setor aéreo, informou a Iata.

 

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O release da IATA:

 

Press Release No.: 6

Date: 6 February 2014

Passenger Demand Maintains Historic Growth Rates in 2013

Geneva – The International Air Transport Association (IATA) announced full-year traffic results for 2013 showing a 5.2% increase in passenger demand compared to 2012. The 2013 performance aligns with the average annual growth rate of the past 30 years. Capacity rose 4.8% and load factor averaged 79.5% up 0.4 percentage points over 2012.

Demand in international markets (5.4%) expanded at a slightly faster rate than domestic travel (4.9%).Strongest overall growth (domestic and international combined) was recorded by carriers in the Middle East (11.4%) followed by Asia-Pacific (7.1%), Latin America (6.3%) and Africa (5.2%). The slowest growth was in the developed markets of North America (2.3%) and Europe (3.8%).

“We saw healthy demand growth in 2013 despite the very difficult economic environment. There was a clear improvement trend over the course of the year which bodes well for 2014. Last year’s demand performance demonstrates the essential and growing role that aviation-enabled connectivity plays in our world. And with system-wide load factors at 79.5% it is also clear that airlines are continuing to drive efficiencies to an ever-higher level,” said Tony Tyler, IATA’s Director General and CEO.

Dec 2013 vs. Dec 2012 RPK Growth ASK Growth PLF International 6.2% 5.9% 78.2 Domestic 7.4% 6.2% 79.4 Total Market 6.6% 6.0% 78.7

2013 vs. 2012 RPK Growth ASK Growth PLF International 5.4% 4.9% 79.3 Domestic 4.9% 4.6% 79.9 Total Market 5.2% 4.8% 79.5

International Passenger Demand

International passenger demand grew by 5.4% in 2013 compared to 2012 with all regions reporting growth. Capacity rose 4.9%, boosting load factor to 79.3%, up 0.4 percentage points over 2012.

Asia-Pacific airlines’ traffic rose 5.3% in 2013, the highest increase among the three major regions and slightly above 2012 annual growth of 5.2%. After a slow start, carriers in the region saw a pick-up in demand in the third quarter, supported by stronger performance of major economies such as China and Japan. Capacity expansion of 5.2% meant load factor was virtually flat at 77.7%.

European carriers saw traffic rise 3.8% in 2013 compared to 2012, a slowdown compared to annual growth of 5.3% in 2012. Capacity rose 2.8% and load factor was 81%, second highest among the regions and a 0.5 percentage point rise over 2012. Modest economic improvements in the Eurozone since the second quarter and rising consumer and business confidence are providing a stronger demand base for international travel; and after weakness in previous months, job losses in the Eurozone stabilized in December.

North American carriers reported the slowest passenger growth of any region at 3.0% compared to 2012 but an improvement over 2012 growth of 1.3%. With capacity up just 2.2%, load factor rose 0.8 percentage points to 82.8%, the highest for any region. The economy is showing some positive signs: employment growth has picked up, as has consumer spending.

Middle East airlines recorded the strongest increase in passenger traffic in 2013, a rise of 12.1% compared to 2012, but below the 15.4% growth recorded in 2012 compared to 2011. Carriers in the region have benefitted from the continued strength of regional economies, particularly Saudi Arabia and the United Arab Emirates and solid growth in business-related premium travel, particularly to developing markets such as Africa. However, capacity grew faster at 12.8% and load factor declined slightly by 0.1 percentage points to 77.3% from 77.4% in 2012.

Latin American carriers posted an 8.1% rise in demand in 2013 over 2012, down slightly compared to the 8.4% rise in 2012. This was the second-strongest performance (after the Middle East) and was supported by the healthy expansion of economies like Colombia, Peru and Chile. Capacity expanded 7.4% year over year, causing load factor to climb to 79.2%, up 1.3 percentage points compared to 2012.

African airlines’ demand rose 5.5%, slightly above the global average but below 2012 growth of 7.5%. Capacity expansion of 5.2% meant load factor rose 1.9 percentage points to 69%, the lowest among the regions. Overall, the demand environment is strong, with robust economic growth of local economies and continued development of internationally trading industries. But some parts of the continent have shown weakness including South Africa, which recently experienced a slowdown in its economy, with a corresponding impact on the demand base for international air travel.

Domestic Passenger Demand

Domestic air travel demand rose grew by 4.9% in 2013 compared to 2012, up from 4.0% in 2012 versus 2011. Capacity rose 4.6% and load factor climbed 0.4 percentage points to 79.9%. All markets recorded positive gains, with the strongest growth occurring in China and Russia.

US traffic expanded by 1.9% in 2013 (up from 0.8% in 2012), while capacity grew at the same rate, with the result that load factor was flat at 83.8%, the highest for any market. The improvement in demand compared to 2012 reflects sustained increases in consumer confidence throughout the year as well as rising employment activity, particularly over recent months.

China traffic climbed 11.7% in 2013 compared to 2012, the strongest for any market. Capacity rose 12.2% last year, with the result that load factor declined 0.6 percentage points to 80.3%, which was still the second best among markets.

Japan’s domestic market improved significantly in 2013 as annual demand rose 5.2% (up from 3.6% in 2012) while capacity expanded by 5.1% and load factor was little changed at 64.3%, by far the lowest for any market. Significant government stimulus led to an acceleration in the economy in the first half of 2013 which supported increases in business activity and improving employment rates, boosting air travel demand.

Brazil’s airlines recorded the slowest demand growth last year, with traffic up just 0.8% compared to 2012. Efforts by the government to stimulate the economy have borne little fruit, however capacity reductions by airlines of 3.3% pushed load factor to 76.3%, well above the 71.8% recorded in 2012.

Indian domestic traffic rose 4.0% last year, compared to a 2.1% decline in 2012. The demand environment has been challenging in view of the weakening economy, high inflation and slowing manufacturing and resource industries. Capacity climbed 3.5% in 2013, and load factor was 74.6%, up 1.7 percentage points compared to 2012.

Russia had the second strongest domestic market, with demand up 9.6% in 2013 on a 9.1% rise in capacity. Russian demand is being supported by a resilient labor market and government policy focused on maintaining high employment and sustained income levels. Load factor was 74%.

Australian airlines’ domestic traffic rose 2.8% in 2013 compared to 2012, while capacity rose 3.8%, depressing load factor 1.0 percentage point to 76.5%. Interest rate cuts have failed to stimulate the economy, which remains broadly sluggish, with rising unemployment and fragile business and consumer confidence.

The Bottom Line

Commercial aviation is celebrating its first century in 2014.

“What was impossible yesterday is an accomplishment of today, while tomorrow heralds the unbelievable.” With these words, Percival Fansler, creator of the St. Petersburg-Tampa Airboat Line, inaugurated the era of commercial aviation on 1 January 1914.

“Fansler was right. The first century of commercial aviation has changed the world. It has made it a better place through connectivity. Forward-looking governments recognize the power of aviation to drive economic growth and spread prosperity. These governments are laying the foundations for our next century and in doing so will reap enormous benefits. But not all governments are on the same page. This anniversary year is an opportunity to remind short-sighted governments that they risk being left behind if they cripple aviation with taxes, over-burden it with onerous regulation, or fail to provide the infrastructure that it needs to grow,” said Tyler.

View full 2013 passenger traffic results (pdf)

For more information, please contact:
Corporate Communications
Tel: +41 22 770 2967
Email:
corpcomms@iata.org

Notes for Editors:
  • IATA (International Air Transport Association) represents some 240 airlines comprising 84% of global air traffic.
  • You can follow us at http://twitter.com/iata2press for news specially catered for the media.
  • Domestic RPKs account for about 37% of the total market. It is most important for North American airlines as it is about 67% of their operations. In Latin America, domestic travel accounts for 47% of operations, primarily owing to the large Brazilian market. For Asia-Pacific carriers, the large markets in India, China and Japan mean that domestic travel accounts for 42% of the region’s operations. It is less important for Europe and most of Africa where domestic travel represents just 11% and 12% of operations respectively. And it is negligible for Middle Eastern carriers for whom domestic travel represents just 6% of operations.
  • Explanation of measurement terms:
    • RPK: Revenue Passenger Kilometers measures actual passenger traffic
    • ASK: Available Seat Kilometers measures available passenger capacity
    • PLF: Passenger Load Factor is % of ASKs used.
  • IATA statistics cover international and domestic scheduled air traffic for IATA member and non-member airlines.
  • All figures are provisional and represent total reporting at time of publication plus estimates for missing data. Historic figures may be revised.

http://www.iata.org/pressroom/pr/Pages/2014-02-06-01.aspx

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Procurando ser apartidário, e sabendo que vão criticar pela opinião, culpa de um governo inerte, corrupto e ineficiente, um dos piores da história. Culpa de um populismo desenfreado que arrocha a classe média e de ausência de plano para o setor aéreo brasileiro, só podia ter esse resultado, um dos piores números da AL, e se compararmos os BRICS, aí a gente está ferrando!

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Para um país onde se acredita que a liberação desenfreada de crédito para a "nova classe média" é a solução, é óbvio que o resultado seria este. Não é só o setor aéreo que estagnou. A economia em sim está na salada.

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Bom, os dados oficiais da ANAC nos últimos anos foram de:

 

- 2013: crescimento de 1,36%

- 2012: crescimento de 6,79%

- 2011: crescimento de 15,85%

- 2010: crescimento de 23,47%

 

Se em 2013 o pequeno crescimento foi culpa do governo, o crescimento dos outros anos seria mérito dele?

 

Errr, nem precisam responder, já sei a resposta.

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Procurando ser apartidário, e sabendo que vão criticar pela opinião, culpa de um governo inerte, corrupto e ineficiente, um dos piores da história. Culpa de um populismo desenfreado que arrocha a classe média e de ausência de plano para o setor aéreo brasileiro, só podia ter esse resultado, um dos piores números da AL, e se compararmos os BRICS, aí a gente está ferrando!

Se o governo não dá a mínima nem ao empresariado dos setores de onde arrecada impostos importantes, imagina se estaria se importando com a aviação, que para "eles" é só problema, aeroportos, donos de empresas "chorando" para abaixar principalmente o ICMS dos estados, baixar mesmo , de verdade o insumo de maior valor no custo da hora de voo, e as ameaças que o grupo de voo faz(com toda razão), nas vésperas do Natal de todos os anos !

De agora em diante só vai se falar em Copa e Eleição, até porque a arrecadação de impostos já bateu novo recorde em janeiro, comparando com janeiro de 2013.

Para dona Dilma e seus auxiliares as coisas vão bem, espero que saibamos votar !

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Bom, os dados oficiais da ANAC nos últimos anos foram de:

 

- 2013: crescimento de 1,36%

- 2012: crescimento de 6,79%

- 2011: crescimento de 15,85%

- 2010: crescimento de 23,47%

 

Se em 2013 o pequeno crescimento foi culpa do governo, o crescimento dos outros anos seria mérito dele?

 

Errr, nem precisam responder, já sei a resposta.

 

Tal fato se deve sim pelos frutos que estamos colhendo agora pelo crédito desenfreado que o governo concedeu como o E195 citou acima, muita gente endividada, tanto que o governo resolveu aumentar as taxas de juros rapidinho para segurar a inflação monstro, e apesar de ser ano de copa, não sei dizer as perspectivas da indústria, mas te garanto que no comércio e no setor do agronegócio é o pior ano em termos de previsão de investimentos, ano em que o Carnaval cairá em Março (Isso influencia muito no comércio), Copa e eleições, muitos dão como "ano perdido".

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Bom, os dados oficiais da ANAC nos últimos anos foram de:

 

- 2013: crescimento de 1,36%

- 2012: crescimento de 6,79%

- 2011: crescimento de 15,85%

- 2010: crescimento de 23,47%

 

Se em 2013 o pequeno crescimento foi culpa do governo, o crescimento dos outros anos seria mérito dele?

 

Errr, nem precisam responder, já sei a resposta.

 

Não, não foi mérito do governo. Basta ver o decréscimo nos percentuais do crescimento do tráfego aéreo para facilmente deduzir que a política econômica deste governo está fazendo água ... Esta é só mais uma ponta deste iceberg que está rondando nosso Titanic, digo, país ... Se atente a outros dados da economia e verá o que estou dizendo ...

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A aviação cresceu muito em 2010 e 2011 por causa da soma de crédito fácil, crescimento econômico e briga tarifária (tínhamos a Webjet e Trip como empresas independentes). Hoje muitos estão endividados ou com medo de novas dívidas, os preços aumentaram devido o QAV e a consolidação do setor.

 

O período 2013-2014 será de reajustes, só em 2015 que voltaremos a crescer de forma mais sólida (5% a.a).

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Moody's comenta a evolução suave do tráfego doméstico de passageiros para as empresas aéreas brasileiras




Global Credit Research - 06 Feb 2014






Sao Paulo, February 06, 2014 -- Moody's América Latina Ltda. comentou que o modesto crescimento de 1,4% no mercado doméstico em 2013 é uma preocupação de crédito para as empresas aéreas brasileiras, pois sugere que estas companhias poderiam ter dificuldades em elevar tarifas para compensar a depreciação da moeda brasileira e a desaceleração econômica do país em 2014.



"Apesar de tráfego aéreo significativo de turistas durante os jogos da Copa do Mundo de Futebol em junho e julho, a demanda doméstica regular de passageiros deve ser limitada, em grande medida, por um crescimento de 2% da economia brasileira neste ano", afirmou Cristiane Spercel, AVP-Analyst da Moody's. "Outra preocupação importante para o crédito é a atual depreciação do real, em decorrência da grande exposição das empresas aéreas locais aos custos denominados em dólares", acrescentou Spercel.



https://www.moodys.com/research/Moodys-comenta-a-evoluo-suave-do-trfego-domstico-de-passageiros--PR_292272



Ansioso pra ver as estatísticas de janeiro, se bem que o "pega pra capar" geralmente começa em fevereiro.





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Se em 2013 o pequeno crescimento foi culpa do governo, o crescimento dos outros anos seria mérito dele?

Boa noite Chico!!

 

O governo não foi responsável nem pelo período de crescimento rápido nem pelo de crescimento lento da aviação. Ele simplesmente não fez NADA pela aviação. É um setor quase à deriva no mar da economia.

 

Falta um política séria visando o desenvolvimento do setor. Exemplos de medidas de incentivo não falta: revisão do cálculo de formação de preço do combustível, redução de impostos sobre a atividade aérea, melhoria de infra-estrutura.

 

Agora a realidade que vemos:

- aumento nas taxas aeroportuárias,

- uma única pista nova inaugurada em décadas (em Brasília),

- pistas curtas inviabilizando rotas mais longas,

- falta de pátio para pernoite fazendo com que pedidos de voos sejam negados,

- localidades permanecendo fechadas por falta de ILS,

- outras com operação regular sem procedimento IFR para aumentar a segurança,

- voos sendo negados por falta de serviço de combate a incêndio.

 

Todo o crescimento da aviação se deu mesmo por aquecimento da demanda e não por qualquer participação governamental no processo. Vou além: não apenas o governo não ajudou como também não acompanhou o crescimento do setor, deixando a situação chegar no limite do caos para apenas agora tomar alguma atitude, através das privatizações (que sempre criticou), e mesmo elas ainda engatinhando.

 

Abraços!

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