Jump to content

Gulfstream G-IV crashed on take off

Recommended Posts

Status: Preliminary
Date: Saturday 31 May 2014
Time: 21:40
Type: Gulfstream G-IV
Operator: Unknown
Registration: registration unknown
C/n / msn:
First flight:
Crew: Fatalities: / Occupants:
Passengers: Fatalities: / Occupants:
Total: Fatalities: / Occupants: 7
Airplane damage: Damaged beyond repair
Location: Bedford-Hanscom Field, MA (BED) ( United States of America)
Phase: Takeoff (TOF)
Nature: Unknown
Departure airport: Bedford-Hanscom Field, MA (BED/KBED), United States of America
Destination airport: Atlantic City International Airport, NJ (ACY/KACY), United States of America

Narrative:

A Gulfstream G-IV crashed and burst into flames during takeoff from runway 11 at Bedford-Hanscom Field, MA (BED). There were seven people on board.

http://www.bostonglobe.com/metro/2014/05/31/small-plane-crashes-hanscom-field-faa-says/WgrPLtvHF29fia9KctZboJ/story.html

BEDFORD — A private plane carrying seven people ran off a runway Saturday night at Hanscom Field and burst into flames. All seven died, officials said.

The plane, a Gulfstream IV headed to Atlantic City International Airport in New Jersey, was departing from Hanscom Runway 11 at about 9:40 p.m., according to Jim Peters, a spokesman for the Federal Aviation Administration.

Sharon Williams, the Hanscom Field director, said early Sunday morning that families of the victims were being notified.

“Our thoughts and prayers go out to them tonight,” she said.

The identities of the victims were not released early Sunday. Williams did provide any other information about the victims.

The plane exploded in a blast that sent a fireball and a large plume of black smoke into the air, said Bedford resident Jeff Patterson, 43, who lives beside the runway. The flames rose 60 feet in the air, he said. His 14-year-old son, Jared, said the explosion rattled the house.

“I heard a big boom, and I thought at the time that someone was trying to break into my house because it shook it,” said Jared Patterson. “I thought someone was, like, banging on the door trying to get in.”

hanscom_map1.jpg%5B1%5D.jpg

Firefighters arrived quickly at the scene and were able to extinguish the flames in a short time, the Pattersons said. Still, the damage to the plane was extensive.

From parking lots behind office buildings on Hartwell Avenue in Lexington, smoke could be seen rising from the airport grounds at the end of the runway, lit by floodlights and flashing emergency lights.

The airport was closed after the crash as emergency personnel arrived, according to Matthew Brelis, a spokesman for the Massachusetts Port Authority.

Williams said the airport would remain closed indefinitely. She also said that more information would be released around 8 a.m. Sunday.

Peters said the FAA and the National Transportation Safety Board will investigate, and that the NTSB would determine the probable cause of the accident.

Police and firefighters from Bedford and Lexington were at the scene Saturday night, along with a hazardous materials team, police officials said.

An ambulance could be seen driving toward the runway about an hour after the crash. Otherwise, the runway was dark. An American flag fluttered in the cold wind. Smoke from the crash could be smelled several miles to the southeast in Lexington. It hung in the air in the streets closer to the crash.

Two state troopers stood guard at a gate at an entrance to the airfield early Sunday morning, occasionally waving in vehicles, which then drove past several small planes, and down an access road into the darkness along the airfield.

The main entrance to the civilian airfield at the Air Force Base was closed off by state troopers.

L.G. Hanscom Field was built during World War II on 500 acres of land in the towns of Bedford, Concord, Lexington, and Lincoln, according to MassPort.

The facility operates jointly as a public general aviation airport and as a resource for the adjacent Hanscom Air Force Base. Officials said the plane was on Bedford property.

BEDFORD%5B1%5D-13168.jpg

MARTIN FINUCANE/GLOBE STAFF

An image from the scene at Hanscom Field.

Estranho e lamentável, força aos familiares...

Não vi nada sobre precipitação por lá ontem mas as temperaturas chegaram perto de 0. Será que pode haver alguma relação com gelo esse acidente?

Tô meio na base do chutômetro, mas imagino que o acft devia estar pesando cerca de 56,000 e 61,000 lbs para uma autonomia de 2 ou 3 hrs?! (voo de 50 min + alt + 30min)

Tentei procurar uma tabela do GIV e acho que ele deveria usar +- 3500 a 4000 ft para decolar. e a pista oferece 7000 ft.

Diz-se que light frost pode aumentar a velocidade de stall 20%. Não consegui achar Vr, VS1 ou VS0 do GIV.

Uma pena o acidente, espero que logo possamos descobrir a razão do acidente.

Estranho e lamentável, força aos familiares...

Não vi nada sobre precipitação por lá ontem mas as temperaturas chegaram perto de 0. Será que pode haver alguma relação com gelo esse acidente?

Tô meio na base do chutômetro, mas imagino que o acft devia estar pesando cerca de 56,000 e 61,000 lbs para uma autonomia de 2 ou 3 hrs?! (voo de 50 min + alt + 30min)

Tentei procurar uma tabela do GIV e acho que ele deveria usar +- 3500 a 4000 ft para decolar. e a pista oferece 7000 ft.

Diz-se que light frost pode aumentar a velocidade de stall 20%. Não consegui achar Vr, VS1 ou VS0 do GIV.

Uma pena o acidente, espero que logo possamos descobrir a razão do acidente.

AF1, realmente triste.

Quanto às V-speeds, não sei precisamente mas pode considerar algo parecido com o Fokker 70.

Uma dúvida....existe possibilidade de um acidente desse ter ocorrido por problemas na configuração dos flaps?

Olha Elton,

Eu não sei se é relacionado aos flaps, mas parece que com essa última reportagem o avião varou a pista e nunca saiu do chão.

Faltou sustentação de alguma forma, flaps, trim gelo... ou o que mais?

Olha Elton,

Eu não sei se é relacionado aos flaps, mas parece que com essa última reportagem o avião varou a pista e nunca saiu do chão.

Faltou sustentação de alguma forma, flaps, trim gelo... ou o que mais?

Estou na CAE aqui em Dallas e o papo que rola aqui foi um late abort... Se o cara abortou tardiamente, a possbilidade de dar caca era grande mesmo... E deu...

Pena. Aguardemos mais um pouco.

Abcs,

Sydy

Estou na CAE aqui em Dallas e o papo que rola aqui foi um late abort... Se o cara abortou tardiamente, a possbilidade de dar caca era grande mesmo... E deu...

Pena. Aguardemos mais um pouco.

Abcs,

Sydy

Oi Sydy, no predio anexo ao da CAE, o papo é o mesmo.Abs

Lamentável acidente.

http://en.wikipedia.org/wiki/2008_South_Carolina_Learjet_60_crash

Indo pelo lado que o Sydy e o EXPTAIR citaram, pelo menos desta vez podemos "comemorar" a existência da FDR para quem sabe conseguir evitar mais acidentes iguais.

Oi Sydy, no predio anexo ao da CAE, o papo é o mesmo.Abs

EXPTATR,

Hj eu vi umas fotos. As marcas dos 4 pneus principais indica integridade e atuação de anti-skid. O NLG colapsou ao sair da pista, depois colapsou um MLG. Os reversos não foram atuados. Vamos esperar mais dados.

Abcs,

Sydy

Caramba, o impacto deve ter sido muitooo forte, aparentemente o cockpit passou meio livre do fogo e teve uma janela quebrada, o que diminuiria muito a chance de asfixiamento, não?!

Sydy,

O pessoal ai esta comentando que pide ser late abort, mas e estranho porque neste caso os reversos com certeza seriam usados.

Você sabe nos dizer se tem indicios de atuação dos freios?

Abraço

Vinícius.

Vini,

Tem sim. Eu vi uma foto ante-ontem onde se via qua as marcas de frenagens dos 4 pneus principais estavam íntegra até a saída da pista. A gente sabe quando o anti-skid estava atuando (pela cor da marca) e no caso dele a frenagem foi forte, mas efetiva. Ele não usaram os reversos na rejeição, mas ainda não se sabe o motivo.

Uma pena.

Abc,

Sydy

Estive em Savannah, GA umas 3 semanas atrás observando uns testes da Gulfstream com o que devia ser um 450 e fiquei bastante impressionado com a capacidade de frenagem do avião. Aliás, não só eu me impressionei, na frequência da torre se escutou "uauuu" seguido de um "quite impressive."

Sydy,

Triste demais. Não entendo nada de avionics do Gulfstream, mas sera que existe alguma possibilidade de terem setado as speeds errada?

O flap, trim...etc esta monitorado pelo takeoff configuration, se estiver fora vai da warning quando setar potencia.

Abraço.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...

Important Information

Saiba os termos, regras e políticas de privacidade