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Airbus deve lançar jatos A330-800/900neo em feira na semana que vem


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Airbus deve lançar jatos A330-800/900neo em feira na semana que vem

 

sexta-feira, 11 de julho de 2014 17:39 BRT Imprimir [-] Texto [+]

LONDRES (Reuters) - A fabricante de aeronaves europeia Airbus irá aprimorar e renomear seu jato para passageiros A330 em um lançamento esperado na Farnborough Airshow, que ocorre na semana que vem, afirmaram fontes familiarizadas com o tema.

 

O A330-800neo e o A330-900neo serão as versões aprimoradas do A330-200 e do A330-300, respectivamente, e incluem algumas melhorias na cabine e maior alcance em milhas náuticas. A Airbus também estudará formas de melhorar o uso do espaço no piso.

 

Conforme foi noticiado pela Reuters em junho, o anúncio da semana que vem ressaltará principalmente a eficiência 14 por cento maior no uso do combustíveis e uma nova versão do motor Rolls-Royce Trent, mas também acelerará o fim do A350-800, cujas vendas foram fracas.

 

A Airbus se recusou a comentar o tema. "Não comentamos boatos sobre a feira aérea", disse um porta voz.

 

Espera-se que companhias de leasing estejam entre as primeiras compradoras, mas não estava imediatamente claro se o lançamento estará sujeito a mais aprovações do Conselho.

 

No mercado desde os anos de 1990, o A330 é o jato de dois corredores mais vendido da Airbus.

 

(Por Tim Hepher)

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Atualizado: 08/07/2014 08:34 | Por Reuters, Reuters

Airbus está otimista sobre A330neo e pede euro mais fraco

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FRANKFURT/PARIS (Reuters) - O presidente-executivo da europeia Airbus, Fabrice Bregier, mostrou crescente apoio ao aprimoramento de um popular jato de dois corredores para acirrar sua concorrência pelas vendas de aeronaves com a norte-americana Boeing, enquanto incitou autoridades europeias a enfraquecer o euro para ajudar exportadoras a competir.

 

Em entrevistas a jornais europeus publicadas nesta terça-feira, Bregier disse que há previsões de demanda forte por uma versão aprimorada do A330.

 

A possibilidade está "crescendo a cada dia" de que a Airbus prossiga com o chamado "A330neo", embora não necessariamente na Farnborough Airshow, importante feira de aviação que ocorre na semana que vem, disse ele ao Financial Times.

 

Segundo uma citação do jornal, o executivo afirmou que pode ser possível vender mais de mil unidades da nova versão da aeronave.

 

A Airbus está trabalhando em planos para atualizar seu jato de dois corredores a fim de preservar uma frente de competição com o Boeing 787 Dreamliner, enquanto se prepara para introduzir no mercado o modelo A350.

 

A companhia disse durante o fim de semana que não decidiu se lançará o A330neo na feira de aviação, que ocorre de 14 a 20 de julho.

 

Entrevistado pelo jornal francês Les Echos, Bregier disse que o evento vai ocorrer neste ano "um pouco cedo" para finalizar o projeto e que o lançamento da aeronave na feira "não é um objetivo".

 

(Por Maria Sheahan, Tim Hepher)

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Putz, juro que esta eu não entendi.

 

Se o A350-800 teve uma procura fraca, acho que o mercado não enxerga a necessidade de algo neste segmento ou o que atualmente existe atende. Porém, nem a Boeing e nem a Airbus estão com grandes carteiras de pedidos de 777-200ER e A330, respectivamente. O A350-800 não seria justamente um substituto para o A330-200 e 300?

 

Poderia ser uma oportunidade de se equipar o A330 com o motor GENx, mas não sei, ainda estou cético com relação à aceitação deste A330 NEO (ao menos do que lembro, NEO vem de New Engine Option, apesar de ser uma "corruptela" para lembrar de algo novo tb).

 

A meu ver, seria como a Boeing lançar um 767 com o GENx e aviônica do 787, para suprir a lacuna do 787-3 que teve pouca aceitação no mercado.

 

Vamos ver...

 

Meus dois ienes.

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A Multibillion-Dollar Question for Airbus and Its A330

 

Reuters

Toulouse, France: Inside a 185-acre assembly hall in this quiet corner of southwestern France, a dozen of Airbus' best-selling wide-body jets stand in various stages of construction.

 

Each station is a hive of activity as 1,800 mechanics, working in two daily shifts, churn out 10 or so of the twin-engine A330s each month, from components flown in from Airbus sites in France, Britain, Germany and Spain. Through the unfinished windows of empty green fuselages wafts a muffled mix of European pop tunes accompanied by the rhythmic pulse and swoosh of automated welding machines.

 

Over the last two decades, nearly 1,100 finished A330s have emerged from this building, their tails bearing the logos of more than 100 airlines from 40 countries. But with the advent of a new generation of lightweight, carbon-fiber wide-bodies like the Boeing 787 Dreamliner and Airbus' own A350-XWB, which is expected later this year, the A330 is starting to show its age.

 

So Airbus is poised to move forward with a major, multibillion-dollar plan to design and execute an upgrade for the A330, people close to the deliberations said Friday. An announcement is possible as early as Monday, the first day of the Farnborough International Airshow, near London.

 

In recent weeks, Airbus has presented several airline customers with details of a new version of the plane, which would be fitted with new engines and more aerodynamic wings that would reduce the A330's fuel consumption by as much as 15 percent. The people who described those plans spoke on the condition of anonymity because the board of the Airbus Group, the plane maker's parent company, had not yet formally approved the decision.

 

The management of Airbus has spent at least six months deliberating whether to revamp the A330 or simply let the plane glide into retirement while the company spends its time and money producing and marketing newer aircraft.

 

Analysts and investors have argued that extending the life of the A330 would help maintain a valuable source of cash for Airbus at a time when less mature aircraft - like the twin-deck A380, or the A350 - are still years away from recouping their development costs.

 

And given the teething pains that often accompany new aircraft - consider the early problems with the Boeing 787's lithium batteries, or the cracks found in parts of the A380's wings - many airlines say they would be quicker to embrace a derivative of the A330's proven design.

While the A330 continues to generate around 40 percent of Airbus' civilian aircraft profits, new orders for the plane have slowed significantly in recent years. Airbus' current backlog of unfilled orders for the A330 amounts to just 250 planes. While that is equivalent to about two years of production at current rates, it is only a small fraction of the current industry-average backlog of more than eight years.

 

A decision to upgrade the A330 would follow a similar move by Airbus four years ago to revamp its short-range, single-aisle workhorse, the A320, which was followed by Boeing a year later with an upgrade of its competing 737. The approach has proved successful for both companies, sustaining demand for both planes beyond the middle of the next decade.

 

But some analysts warn that the economic case for an A330 revamp is less compelling than it is for those smaller jets, and risks tying up research and development capabilities that could be more profitably deployed elsewhere.

 

"It's not a no-brainer," said Nick Cunningham, an aerospace analyst at Agency Partners, a London brokerage firm. "There's a lot of risk and resource implications."

 

After several bumper years of new commercial aircraft orders, Airbus and Boeing are heading into the Farnborough show - the world's largest aerospace bazaar - with order books already overstuffed with demand for their latest single-aisle jets, as well as new fuel-sipping wide-bodies that promise operating-cost savings of up to 15 percent over older models.

 

But with the wait times to receive new planes now stretching to more than six years, airlines have been slower to reach for their checkbooks. Despite an improving global economy and a stronger earnings outlook - airlines worldwide expect combined profits of $18 billion this year, up from nearly $11 billion last year - the number of orders to be announced at Farnborough is expected to be relatively subdued.

 

Neither Boeing nor Airbus has any all-new aircraft models on the drawing board. That is all the more reason an update of the aging A330 could draw widespread interest.

 

The closest parallel might be Boeing's decision late last year to offer an updated version of its popular 777, which entered service in 1995. The renovated versions will seat up to 400 passengers, compared with 300 to 350 now, and will be equipped with General Electric engines that promise to cut fuel consumption by 12 percent.

 

Boeing has won orders for more than 250 of the planes, known as the 777X, which are expected to enter service beginning in 2020.

 

Some say Airbus could lure customers for as many as 1,000 revamped wide-body planes, enough to keep the A330's assembly line in Toulouse humming until the end of the next decade. A number of top customers - including Delta Air Lines and the Malaysian-based low-cost carrier AirAsia X, as well as major jet-leasing companies like the Los Angeles-based Air Lease Corp. - have expressed keen interest in an upgraded A330, particularly if the planes can be delivered sooner than rival models.

 

The new version of the A330, which would be expected to enter service by 2020, would include up to 10 additional seats and be fitted with new engines built by Rolls-Royce of Britain, the people with knowledge of the planning said. The engines would be similar in design to one that the company developed for the Boeing 787, a person with knowledge of the plans said.

 

Representatives of Airbus and Rolls-Royce declined to comment Friday.

 

"I think the A330 definitely has a place in this market, and careful, tailored upgrades will probably stretch the relevance of the product at least another 10 years," said Michel Merluzeau, a managing partner of G2 Solutions, an aerospace consultancy in Kirkland, Washington.

 

Analysts say a revamped A330 would probably not be able to compete with the fuel economy of Boeing's 3-year-old 787 Dreamliner or with the updated 777, which in addition to new engines will have lighter wings made of carbon fiber instead of aluminum.

 

Other design adjustments to the A330, like improving its wings, could be made to further enhance its performance, but analysts still say Airbus would be obliged to offer the plane at a significant discount to its newer peers.

 

A more attractive price tag, combined with earlier availability - analysts say a revamped A330 could be ready for service in four years - would probably attract a wide range of customers.

That might entice emerging markets like China and India, for which Boeing's 787 and 777, and even Airbus's A350 have until now remained out of reach - all of those jets have list prices of $250 million or more. Current versions of the A330 list for $215 million to $240 million.

 

"There is potential in the passenger and cargo markets, and even with some military markets," Merluzeau said. "I think sufficient demand could be accomplished at attractive price points while addressing the concerns of airlines."

 

Still, a revamped A330 would burn around 15 percent more fuel than its newer competitors, meaning that it could be a tough sell, even at a discount.

 

"Will you end up selling any more than you would have if you stuck with the old version and cut the price?" asked Cunningham, the London analyst. He noted that the current low interest-rate environment was already reducing customers' sensitivity to list price, while the recent instability in the Middle East was refocusing attention on the risk of rising oil prices.

 

Damien Lasou, a managing director and aerospace analyst at the Paris office of the management consulting firm Accenture, added that, unlike the choices in the single-aisle market, which is almost evenly split between Boeing's 737 and Airbus A320, airlines face a much wider menu of long-range wide-body options to choose from. Therefore, there is some risk that an incremental A330 upgrade could become a niche aircraft with a limited potential customer base.

 

"There is much more fragmentation" of the wide-body jet market, Lasou said. "Each aircraft type is covering a smaller range of routes. The market is becoming much more specialized."

But judging from the preponderance of freshly painted logos from Asian and Middle Eastern carriers on the planes being built in Toulouse, the A330's appeal in the world's fastest-growing aviation markets remains strong. If a revamped version manages to extend that demand still further, the thrum inside these factory walls might be heard for years to come.

 

© 2014, The New York Times News Service

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Al parecer las designaciones serán de A350-200 (A330-200) y A350-300 (A330-300)...

 

Vamos a aguardar la comunicación oficial de la empresa.

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  • Imagem gerada por computador do Airbus A330-900neo, que deve chegar ao mercado em 2017

  • Divulgação Airbus

    airbus-a330-900neo-anunciado-no-salao-ae

FARNBOROUGH, Reino Unido, 14 Jul 2014 (AFP) - A Airbus anunciou nesta segunda-feira uma versão com um novo motor do avião A330, com o objetivo de seguir competitiva ante a rival americana Boeing.

O A330neo terá motor fabricado pela britânica Rolls-Royce e apresentará duas versões, A330-800neo e A330-900neo, anunciou a empresa europeia em um comunicado, no dia da abertura do salão aeronáutico de Farnborough, no Reino Unido.

"Mantendo a rentabilidade inigualável, a polivalência e o alto nível de regularidade técnica do A330, o A330neo reduz o consumo em 14% por assento e será a aeronave de longa distância de grande capacidade mais rentável do mercado", anunciou a Airbus.

Entre as inovações estão o novo motor Trent 7000 da Rolls-Royce, melhor aerodinâmica e uma envergadura maior (tamanho total de uma asa a outra).

As primeiras entregas do A330neo estão previstas para o quarto trimestre de 2017.

Esta ai uma boa cartada.

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Essa notícia já era carta falada e dado como certo, assim a Airbus pode competir com o 787-8 e 787-9.

Uma pena que essas versões do A330 matarão de vez o A350-800.

 

Boa sorte ao A330!!!!!!!!!!!

 

 

:cheer: :cheer:

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  • Imagem gerada por computador do Airbus A330-900neo, que deve chegar ao mercado em 2017

  • Divulgação Airbus

    airbus-a330-900neo-anunciado-no-salao-ae
FARNBOROUGH, Reino Unido, 14 Jul 2014 (AFP) - A Airbus anunciou nesta segunda-feira uma versão com um novo motor do avião A330, com o objetivo de seguir competitiva ante a rival americana Boeing.

O A330neo terá motor fabricado pela britânica Rolls-Royce e apresentará duas versões, A330-800neo e A330-900neo, anunciou a empresa europeia em um comunicado, no dia da abertura do salão aeronáutico de Farnborough, no Reino Unido.

"Mantendo a rentabilidade inigualável, a polivalência e o alto nível de regularidade técnica do A330, o A330neo reduz o consumo em 14% por assento e será a aeronave de longa distância de grande capacidade mais rentável do mercado", anunciou a Airbus.

Entre as inovações estão o novo motor Trent 7000 da Rolls-Royce, melhor aerodinâmica e uma envergadura maior (tamanho total de uma asa a outra).

As primeiras entregas do A330neo estão previstas para o quarto trimestre de 2017.

 

 

Esta ai uma boa cartada.

Nossa,que rapidez,primeiras entregas daqui a 2,5 anos? Analistas previam que a versão Neo ficaria pronta apenas em 2020, já devem ter projetado e analisado tudo a tempos.

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Até faz certo sentido, uma vez que o 788 é um pouco menor que o 788. Só acho que a Airbus deveria ter feito um A350 menor, para preencher a lacuna deixada pelo 332. O 350 é sem duvidas um avião mais moderno e econômico.

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A Airbus esta fazendo um A330 com as pontas das asas semelhante A350....

 

800x600_1405309967_A330-900neo_RR_AIB_02

E a Boeing agora hehehe será que vai baixar o preço 787 pra fazer frente.. :wacko:

 

Alias o A350 menor também já era....

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Putz, juro que esta eu não entendi.

 

Se o A350-800 teve uma procura fraca, acho que o mercado não enxerga a necessidade de algo neste segmento ou o que atualmente existe atende. Porém, nem a Boeing e nem a Airbus estão com grandes carteiras de pedidos de 777-200ER e A330, respectivamente. O A350-800 não seria justamente um substituto para o A330-200 e 300?

 

Poderia ser uma oportunidade de se equipar o A330 com o motor GENx, mas não sei, ainda estou cético com relação à aceitação deste A330 NEO (ao menos do que lembro, NEO vem de New Engine Option, apesar de ser uma "corruptela" para lembrar de algo novo tb).

 

A meu ver, seria como a Boeing lançar um 767 com o GENx e aviônica do 787, para suprir a lacuna do 787-3 que teve pouca aceitação no mercado.

 

Vamos ver...

 

Meus dois ienes.

 

O A330, principalmente na versão -300, ainda tem um backlog de uns 2 anos de produção, já o 77E não vende nenhuma unidade há anos, tanto é que a Boeing vendeu foi a versão LR para algumas cia menores que nao precisavam do tamanho e da capacidade do 77W... As empresas preferiram o A359 como substituto do 77E e do A343.

Não vejo futuro para o A358, principalmente depois que as cias optaram por 9 assentos por fileira na econômica do 787, o A358 tem pouquíssima área de cabine a mais que o B789 (se é que tem?) e leva menos LD3 nos porões que este, além de ser um avião pesado quando comparado ao concorrente.

Voltando ao A330NEO, não sei se esses 14% a menos de economia de combustível e as 400nm de alcance a mais, alem do preço possivelmente um pouco menor que o do 787, será suficiente para ele vender bem. Agora é esperar as vendas pra ver se meu ceticismo tem sentido...

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FARNBOROUGH: Airbus lays out A330neo specifications


FARNBOROUGH

Source: pro.png

11:32 14 Jul 2014




Airbus expects to achieve a range of 6,200nm with its A330-900neo, which will be the first re-engined variant to market, while the -800neo will be able to reach 7,450nm.


The airframer believes this range capability will enable the A330neo to compete effectively against theBoeing 787 in most instances.


Airbus says that, even with the range limitation of the A330neo, it can pursue demand for 4,000 aircraft and says there is an open market, not already addressed by backlogs, for 2,600 jets with operators already using A330s.


Both A330neo variants will have a maximum take-off weight of 242t, with design freeze for the type taking place in 2015, shortly after the entry into service of the 242t version of the current A330.


The A330-900neo – with a basic configuration of 310 seats – will be introduced in the fourth quarter of 2017 while the 252-seat -800neo will arrive in early 2018.


Aerodynamic modifications will include a re-twisted wing and optimised slats and fairings, as well as A350-style wing-tips which will increase the span by 3.7m to 64m. The smoother line of the wing-tips means they will be just 1m high rather than the 1.6m of the current A330 winglets.


Airbus chief executive Fabrice Bregier insists that the wing changes will be minimal, amounting to reinforcement and weight-reduction measures.


“We don’t intend to change, for example, the centre wing-box, which is very complex,” he says.


On a 4,000nm flight Airbus intends to achieve an 11% fuel-burn saving over the 235t A330-300, through the use of Rolls-Royce Trent 7000 engines, minus around 1% for additional drag and 2% for weight.


But the aerodynamic enhancements will provide another 4% in fuel-burn benefit, giving an overall 12% improvement in fuel-burn per trip. Interior reconfiguration to save space will allow another six to 10 seats, bringing the fuel-burn reduction per seat to 14%.


“That’s game-changing,” claimed Airbus chief operating officer for customers John Leahy, speaking as the airframer detailed the aircraft at the Farnborough air show.


He says the specifications for the aircraft are “all guaranteeable” to airline customers.


The A330-900neo will have a maximum landing weight of 191t while that for the -800neo will be 186t.


Rolls-Royce’s Trent 7000 will have a 112in (2.84m) fan and deliver thrust of 72,000lb. The engine will double the bypass ratio to 10:1.


Although the Trent 1000, on which the new engine is based, is a bleedless engine, Rolls-Royce and Airbus will stay with a conventional bleed-air design for the A330neo. But the powerplant will be made more reliable with greater use of electrical, rather than pneumatic, regulation systems.


Airbus will aim for 95% spares commonality with the A330 and seek the type rating for cockpit crews.



http://www.flightglobal.com/news/articles/farnborough-airbus-lays-out-a330neo-specifications-401421/?cmpid=NLC|FGFG|FGFIN-2014-0722-GLOB&sfid=70120000000taAh
















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Fico feliz pela vinda do A330neo, o A358 infelizmente já estava destinado ao fracasso devido aos poucos pedidos e interessados nele, já esse deve ser bem sucedido com certeza.

 

Fora que isso vai deixar o A330 [ um dos meus widebodies favoritos da Airbus junto com o A300/A310 ] vivo por um bom tempo. ;)

 

Tomara que a Azul e a Avianca BR [ e quem sabe o grupo Latam ] operem ele por aqui ;)

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O mais irônico é que, há um tempo atrás, quando a Airbus apresentou o concorrente do 787, ele era um A330 com novos motores e novas asas.

As aéreas rejeitaram, queriam algo novo.

Lançaram então o A350, completamente novo. Só que não satisfez as aéreas... agora elas querem o A330 remotorizado que a Airbus tinha apresentado antes.

 

Ou seja, ninguém sabe de nada!!

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HAUAHSHSUSHAHAHSHAUSHAUASHAUA, verdade, mas felizmente os 2 modelos se sairam bem, agora vamos torçer pra que ele venha pro Brasil e seja operado por alguma empresa brasileira logo.

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Eu acho que a Airbus acertou, a Boeing deveria ter feito isso com o 767, pois o custo de hora de vôo influencia e ela seria menor que a do 787 se o 767 fosse remotorizado!

 

Fazendo-se conta simples do custo da hora de vôo se tem uma boa medida comparativa entre aeronaves, pois o custo de assento/km é interessante de ver com o avião cheio. Quando sai vazio e a Cia tem que pagar a conta é que a gente vê quem é quem, ainda mais em aviação que se come feito um passarinho e se ca.. igual a um dinossauro!

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