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Alitalia será estatizada após COVID-19 atrapalhar planos de venda


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Italy to take full control of Alitalia as virus hits sale plan - report

15/03/2020

 

MILAN (Reuters) - The Italian government is close to taking full control of Alitalia, as the coronavirus outbreak in Europe was forcing it to abandon plans to find a buyer for the ailing national carrier, daily Il Messaggero said on Sunday.

According to the plan, which the report said was already at an “advanced stage”, the government would take control of both Alitalia’s aviation and land operations through a public vehicle, the report said, adding the plan would be implemented “in a short time”.

Rome had previously set a May 31 deadline to complete the sale of the loss-making airline, with potential investors asked to submit expressions of interest by March 18.

A source with knowledge of the matter told Reuters that Alitalia, which has been struggling for years, was running out of cash, despite an extra 400 million euro injection decided by Rome at the beginning of the year.

Alitalia was not immediately available for comment.

Transport Minister Paola De Micheli said this month the government wanted to accelerate the sale process following the spread of the virus, which has led to a collapse in air traffic.

As the crisis has worsened, the air transport industry has been hit hard across the world, pushing Rome to change its plans for Alitalia, Il Messaggero said.

Given the tough market conditions, the European Union is unlikely to oppose a state intervention in the carrier, which currently employs 11,000 people, the report added.

In a separate report, daily La Repubblica on Sunday said Rome was planning an immediate intervention in favor of the air transport industry worth 500 million euros ($555 million)followed by other measures worth 3 billion euros, which would help nationalize Alitalia.

Reporting by Giulio Piovaccari and Francesca Landini; Editing by Edmund Blair

https://www.reuters.com/article/us-italy-alitalia/italy-to-take-full-control-of-alitalia-as-virus-hits-sale-plan-report-idUSKBN2120PH

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Notícia está bem esquisita, na verdade sensacionalista.

Primeiro porque não vai estatizar  o que já é praticamente controlado pelo estado e segundo porque está somente adiando o processo ( tudo parou em virtude do COVID19)

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Gente, se estatizar de vez nunca mais fechará , a incorporação do prejuízo privado pelo povo italiano.

 Na verdade a Etihad tem 49% e demais já estava em mãos de italianos 

  • Sad 1
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Alitalia hojé é 49% da Etihad e 51% dos investidores da antiga Alitalia SAI (entre os quais a Air France-KLM). Só que hoje ela está em administração extraordinária, o equivalente a concordata, então o governo pode estipular regras.

É o que tem para hoje, até entendo a atitude do governo italiano de excepcionalidade. 

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É natural que a Itália tente salvar a Alitália sendo que esta ainda é estatal.
O problema é própria Itália quebrar, pos já não era um país que andava muito bem das pernas antes de beijar a lona para o COVID19.

Edit:

Lembrando também que a UE não parece ter plenas condições de bancar uma recuperação forçada da Itália assim como fizeram com a Grécia. Uma coisa é vc tirar um cachorro de um atoleiro, outra coisa é tirar um boi.

Edited by diasfly
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Inacreditável tamanho estatismo para salvar a Alitalia. Nem o COVID-19 justifica um trem desse. Espanha,França,Grécia,Itália,Portugal - saíram todos da mesma fornada, impressionante. A crise na Itália é de proporções gigantescas. País com 1/3 da dívida bancária da U.E, produtividade que só cai desde 2000, crescimento medíocre há décadas, estado inchado, não fomenta a competitividade e facilidade de negócios, burocrata, é de se esperar (caso venha a se confirmar) a estatização ds Alitalia, imortal, no entanto, muito doída pelos mortais italianos que ajudam a sustentá-la indevidamente. 

Segue o enterro....

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Vi agora notícia / reportagem o qual o governo italiano estuda a forma como a Alitalia retornará - possivelmente apenas com 25-30 aviões (ao menos inicialmente), o que pode significar o corte de cerca de 8.000 funcionários, de 11.000 para 3.000...

A Alitalia possui atualmente 113 aviões, sendo que entre 2001 e 2004 tinha entre 160 e 185 aviões e mais de 20.000 funcionários...

Agora, se a Alitalia não voltar com o voos longhaul (ou mesmo que voltar, vai priorizar pra onde? GRU? EUA? Ásia que aparentemente será menos afetada pelo coronavírus?), pode ser a grande oportunidade pra LATAM voltar pra Roma e se consolidar lá...

https://www.aviation24.be/airlines/alitalia/the-new-alitalia-public-company-will-be-much-smaller-with-only-25-30-aircraft/

The new Alitalia public company will be much smaller, with only 25-30 aircraft

24 March 2020

Alitalia is strategic and will become the flag carrier again“. But the newco will start from a small size, just a quarter of the current one: 30 aircraft, 3,000 employees. The government and the extraordinary commissioner Giuseppe Leogrande are working on it.

A mini-Alitalia is the project on which the government and extraordinary commissioner Giuseppe Leogrande are working. In the vision of the government, Alitalia must be national and public-owned, but with a very small size, at least in the initial phase.

Alitalia is strategic and will once again become the flag carrier“, is the government’s mantra. But the new company that will revive it will be only a quarter of the current one. After 3 years of deadlock with the lack of new investors, the aim is to create the newco in just over a month because the cash is running out. A scenario which, in the absence of a real recovery plan, worries the unions.

The new route for the company was illustrated to the unions during a video conference convened by the Minister of Economic Development Stefano Patuanelli, which was also attended by the Ministers of Transport Paola De Micheli and Labour Nunzia Catalfo, as well as by Commissioner Leogrande. The government reiterated the company’s strategic position, made even more evident by the crisis linked to the coronavirus emergency, and confirmed the path of the public newco. The new element concerns the perimeter of the new company which will be “limited“. A really minimal capacity. Translated, the newco will start with a fleet of 25-30 aircraft, that is those that are flying in this moment of Covid-19 emergency.

This is barely a quarter of the total current fleet, which is 113 aircraft. Lufthansa, for example, has over 200 aircraft. If there is a similar reduction also for staff, it would slim down to about 3,000 employees from the current 11,000. It would return, in fact, to the levels of 1957, when newborn Alitalia had about 3,000 employees and 37 aircraft. A far cry from the years 2001-2004 when the Alitalia (of which the state was the major shareholder) had over 20,000 employees and a fleet of 160-185 aircraft.

The newco will be set up as soon as possible, possibly in one month, and a workers’ representative will also join the board. An element that finds the appreciation of the unions, however, worried by the lack of a growth plan for the company once the emergency is over.

Source: sky TG24

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1 hour ago, chico said:

Vi agora notícia / reportagem o qual o governo italiano estuda a forma como a Alitalia retornará - possivelmente apenas com 25-30 aviões (ao menos inicialmente), o que pode significar o corte de cerca de 8.000 funcionários, de 11.000 para 3.000...

A Alitalia possui atualmente 113 aviões, sendo que entre 2001 e 2004 tinha entre 160 e 185 aviões e mais de 20.000 funcionários...

Agora, se a Alitalia não voltar com o voos longhaul (ou mesmo que voltar, vai priorizar pra onde? GRU? EUA? Ásia que aparentemente será menos afetada pelo coronavírus?), pode ser a grande oportunidade pra LATAM voltar pra Roma e se consolidar lá...

https://www.aviation24.be/airlines/alitalia/the-new-alitalia-public-company-will-be-much-smaller-with-only-25-30-aircraft/

The new Alitalia public company will be much smaller, with only 25-30 aircraft

24 March 2020

Alitalia is strategic and will become the flag carrier again“. But the newco will start from a small size, just a quarter of the current one: 30 aircraft, 3,000 employees. The government and the extraordinary commissioner Giuseppe Leogrande are working on it.

A mini-Alitalia is the project on which the government and extraordinary commissioner Giuseppe Leogrande are working. In the vision of the government, Alitalia must be national and public-owned, but with a very small size, at least in the initial phase.

Alitalia is strategic and will once again become the flag carrier“, is the government’s mantra. But the new company that will revive it will be only a quarter of the current one. After 3 years of deadlock with the lack of new investors, the aim is to create the newco in just over a month because the cash is running out. A scenario which, in the absence of a real recovery plan, worries the unions.

The new route for the company was illustrated to the unions during a video conference convened by the Minister of Economic Development Stefano Patuanelli, which was also attended by the Ministers of Transport Paola De Micheli and Labour Nunzia Catalfo, as well as by Commissioner Leogrande. The government reiterated the company’s strategic position, made even more evident by the crisis linked to the coronavirus emergency, and confirmed the path of the public newco. The new element concerns the perimeter of the new company which will be “limited“. A really minimal capacity. Translated, the newco will start with a fleet of 25-30 aircraft, that is those that are flying in this moment of Covid-19 emergency.

This is barely a quarter of the total current fleet, which is 113 aircraft. Lufthansa, for example, has over 200 aircraft. If there is a similar reduction also for staff, it would slim down to about 3,000 employees from the current 11,000. It would return, in fact, to the levels of 1957, when newborn Alitalia had about 3,000 employees and 37 aircraft. A far cry from the years 2001-2004 when the Alitalia (of which the state was the major shareholder) had over 20,000 employees and a fleet of 160-185 aircraft.

The newco will be set up as soon as possible, possibly in one month, and a workers’ representative will also join the board. An element that finds the appreciation of the unions, however, worried by the lack of a growth plan for the company once the emergency is over.

Source: sky TG24

Seria ótimo a Latam reativar a rota sem concorrência alguma, mas haverá ainda demanda? 
 Aeronaves terão sobrando, uma vez que terá gigante redução da malha internacional,quando voltar em julho/agosto 

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14 hours ago, Luckert said:

Seria ótimo a Latam reativar a rota sem concorrência alguma, mas haverá ainda demanda? 
 Aeronaves terão sobrando, uma vez que terá gigante redução da malha internacional,quando voltar em julho/agosto 

Mas será que eles vão cancelar as rotas para GRU e GIG?

Pelo que percebi eles não interromperam nunca a operação para o Brasil e duvido que abandonem nosso mercado.

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22 minutes ago, x-varigvinny said:

Mas será que eles vão cancelar as rotas para GRU e GIG?

Pelo que percebi eles não interromperam nunca a operação para o Brasil e duvido que abandonem nosso mercado.

Eu duvido que farão uma mega reestruturação e cancelamento de rotas internacionais, mas foi aventado acima

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1 hour ago, Luckert said:

Eu duvido que farão uma mega reestruturação e cancelamento de rotas internacionais, mas foi aventado acima

Fala-se que a AZ ira focar no longo curso nesse primeiro momento operando poucas rotas feeder. O internacional da AZ aparentemente é lucrativo o problema é o doméstico/europeu que sofre com a competição com as Ryanair/Easyjet/Wizz e afins que jogam os yields pro pé.

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14 minutes ago, F-BVFA said:

Fala-se que a AZ ira focar no longo curso nesse primeiro momento operando poucas rotas feeder. O internacional da AZ aparentemente é lucrativo o problema é o doméstico/europeu que sofre com a competição com as Ryanair/Easyjet/Wizz e afins que jogam os yields pro pé.

Mas com poucas feeder como as rotas longas internacionais se manteriam? Roma sozinha não sustenta ,correto?

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3 hours ago, Luckert said:

Mas com poucas feeder como as rotas longas internacionais se manteriam? Roma sozinha não sustenta ,correto?

Roma possui uma demanda leisure considerável mas certamente rotas alimentadoras para cidades estratégicas são necessárias. Vejamos como a AZ vai alocar os recursos.

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2 hours ago, F-BVFA said:

Roma possui uma demanda leisure considerável mas certamente rotas alimentadoras para cidades estratégicas são necessárias. Vejamos como a AZ vai alocar os recursos.

Acho que podemos ver em 6 meses uma recuperação razoável da demanda para Itália, mas duvido que LA volte, mesmo com reduções da Alitalia 

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Piada né...?

30 aeronaves, imaginando que as rotas prioritárias internacionais da AZA sejam GRU, EZE, NRT e JFK, são necessárias 8 aeronaves. 22 aeronaves, imaginando que alguns fiquem em FCO para atender as principais praças europeias e alguns baseados em LIN para LHR, CDG, FRA, AMS e FCO.

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  • 5 weeks later...

Italian government to initially take 100% stake in Alitalia
April 27, 2020

Italy‘s Minister for Industry Stefano Patuanelli reported the government will initially take a 100% stake in Alitalia (Reuters/ANSA, 24-Apr-2020). “The new Alitalia will start with a fleet of more than 90 aircraft compared with its current 113 airplanes”, Mr Patuanelli said.

https://blueswandaily.com/italian-government-to-initially-take-100-stake-in-alitalia/

 

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Uma nova Alitalia com problemas velhos....dura uns 5 anos e vem a Alitalia Next-Gen... :P

90 aviões para uma empresa que só perde no doméstico e intra-europeu. E o pobre do povo italiano morrendo às pencas por conta da pandemia, ganha mais esse 'salame' (se bem que com esse ele já deveria estar acostumado).

 

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1 hour ago, Nos-767 said:

Uma nova Alitalia com problemas velhos....dura uns 5 anos e vem a Alitalia Next-Gen... :P

90 aviões para uma empresa que só perde no doméstico e intra-europeu. E o pobre do povo italiano morrendo às pencas por conta da pandemia, ganha mais esse 'salame' (se bem que com esse ele já deveria estar acostumado).

 

Se a Itália está com dificuldades pra emitir títulos da dívida para juntar recursos ( pois quer dar os países ricos do bloco como fiadores) , de onde virão os recursos para comprar a parte da Etihad e ainda por cima manter voando ?

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  • 2 weeks later...

A Alitalia cancelou sua última rota long-haul, Roma-NY, devido ao COVID-19.

O pior foi os sindicatos caírem em cima, dizendo que o passageiro vai preferir ir de AFR-KLM. Surreal.

Deveria incentivar o cancelamento dos voos para preservar a saúde dos funcionários, mas querem o oposto.

Depois não entendem o porquê de alguns governantes que odeiam os sindicatos.

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