Jump to content

Finally, Boeing moves in the right direction


Recommended Posts

By Scott Hamilton

Feb. 3, 2021

 

At long last, Boeing seems to be moving in the right direction on its next new airplane.

Aviation Week reported this week Boeing appears to be developing a third member of the New Midmarket Airplane (NMA), dubbed the NMA-5X. The NMA-5X is sized directly across from the Airbus A321neo family. It’s the third member of the NMA family that was missing throughout Boeing’s struggles to form a business model for the NMA.

The current concept is also what Boeing wanted to do in 2011 when Airbus forced its hand with the huge American Airlines order for the A319/321ceo/neo. Boeing launched the 737 MAX instead.

“NMA Lite”

spacer.png

spacer.png

In August, LNA suggested an “NMA Lite” is Boeing’s next opportunity. In June, LNA wrote, “A new airplane is needed to replace the 737-9/10, which is outsold by the A321neo by an embarrassing three or four to one margin, depending on the measuring point. There is the Middle of the Market gap above the 737-9/10 that still needs filling. So, a new airplane family from 189 seats (the 737-9) to 250 seats (767-300ER) and a 4,000a-4,500nm range is needed. In other words, an ‘NMA Lite.’”

Boeing’s NMA-Middle of the Market concept was complementary to the Airbus A321neo family, rather than competitive. Source: Leeham News.

In Boeing’s NMA concept, the NMA-6 and NMA-7 were above the A321, not competitive with it. The nominal configurations were 225, 270 and 200 seats respectively.

The three-member NMA family directly takes on the A321neo and fills the gap above. There remains some overlap with the 787-8. The -8’s range of 7,300nm far exceeds the NMA-7. But an LNA analysis several years ago concluded there were only 35% of the -8 routes that were more than 5,000nm. The lighter NMA-7 is more economical than the heavier -8.

 

https://leehamnews.com/2021/02/03/finally-boeing-moves-in-the-right-direction/#more-35887

 

De novo essa ladainha de NMA...5X é um 7MJ returbinado, os 6 e 7 são 787s returbinados.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Será um projeto novo se:

  1. Usar composites
  2. 2 corredores = nova fuselagem
  3. mais alto (sem trens retrateis)

As soluções dos 737-9/10 embora muito bem boladas, complicaram o 737

Levando uma goleada do A321, não resta opção para a Boeing. 

 

Link to post
Share on other sites

Realmente o projeto do 737 já deu o que tinha que dar. Se for uma solução como um 787 single-aisle (meio como foi o 757/767) pode ser uma boa talvez

Não sei se faz sentido algo no range de um 757 ou de um A321Neo ser 2 corredores

 

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, PaxPoa said:

Será um projeto novo se:

  1. Usar composites
  2. 2 corredores = nova fuselagem
  3. mais alto (sem trens retrateis)

As soluções dos 737-9/10 embora muito bem boladas, complicaram o 737

Levando uma goleada do A321, não resta opção para a Boeing. 

 

O 787 já usa 1, só precisa ser +leve e com motores +eficientes.

Já o 5X, talvez tenha uma asa nova e motor +potente. Será que a Boeing vai lançar um modelo pra matar o MAX, sendo que ela ainda não entregou a maioria das encomendas?

E tem a questão dos custos de desenvolvimento, o 787 ainda não recuperou metade, e os prejuízos relacionados ao MAX, já vão se aventurar em novos projetos? 

spacer.png

https://leehamnews.com/2021/01/29/hotr-boeing-continues-to-burn-off-deferred-charges/

ou https://seekingalpha.com/article/4399983-boeing-787-what-trend-say

Link to post
Share on other sites

Penso que o caminho será duas versões de um mesmo conceito:

- Narrowbody, com capacidade de transportar entre 160 e 200 paxs, 5.000nm de alcance full, capacidade de pousar em aeroportos em pistas como Linate, Aeroparque, Congonhas e até mesmo Santos Dumont. Substituiria os 737-800 ao MAX-10;

- Widebody, entre 190-230 passageiros, 7.000nm de alcance, que pode operar POA-GRU de manhã e a noite fazer GRU-BCN. Substituiria parte do mercado do A321 e MAX-8;

Ops... mas isto são os programas 757 e 767 :P 

 

  • Haha 1
Link to post
Share on other sites
51 minutes ago, A345_Leadership said:

Penso que o caminho será duas versões de um mesmo conceito:

- Narrowbody, com capacidade de transportar entre 160 e 200 paxs, 5.000nm de alcance full, capacidade de pousar em aeroportos em pistas como Linate, Aeroparque, Congonhas e até mesmo Santos Dumont. Substituiria os 737-800 ao MAX-10;

- Widebody, entre 190-230 passageiros, 7.000nm de alcance, que pode operar POA-GRU de manhã e a noite fazer GRU-BCN. Substituiria parte do mercado do A321 e MAX-8;

Ops... mas isto são os programas 757 e 767 :P 

 

32Q nem 7MJ podem operar em CGH, fazendo voos nacionais, muito menos nas versões LR/XLR/NMA com maior peso pra voos LH.

Link to post
Share on other sites

270 @ 4500nm é para o mercado do 764

220 @ 5000nm é para o mercado do 763ER

200 @ 4000/4500nm é para o 757

 

Vamos ver o q eles falam de motorização. para a sobrevida dessa geração vai ter de ser algo bem melhor que o os Geared...

Link to post
Share on other sites
6 hours ago, A345_Leadership said:

Ops... mas isto são os programas 757 e 767 :P 

 

Range e tamanho são requisitos básicos para cada setor e se repetirão, o que diferenciará é o custo operacional. Embora parecidos aonde vão atuar o 757 e 767 estão obsoletos neste quesito.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Bonotto said:

Range e tamanho são requisitos básicos para cada setor e se repetirão, o que diferenciará é o custo operacional. Embora parecidos aonde vão atuar o 757 e 767 estão obsoletos neste quesito.

Ah sim Bonotto, quis dizer que o conceito é o mesmo do 757/767, só que agora precisa de uma nova família que substitua.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

Saiba os termos, regras e políticas de privacidade